MANASLU 8163 moh.

Verdens 8. høyeste fjell

Ekspedisjon 2.september 2025

Ekspedisjon 1.september 2026

Manaslu, også kjent som Kutang, er det åttende høyeste fjellet i verden. Fjellet ligger i Mansiri Himal, eller Gorkha-massivet, en fjellkjede nordvest i Gorkha-distriktet i Nepal. Navnet «Manaslu» kommer fra sanskrit Manasa, som betyr «Åndens fjell». Manaslu ble første gang besteget 9.mai 1956 av de japanske klatrerne Toshio Imanishi og Gyalzen Norbu.

September er valgt fordi det da er ganske stabilt vær og forholdsvis mildt klima. 

Avreisedatoen er satt til 2.september og Manaslu -programmet er satt til 42 dager. Dette er et solid gjennom-prøvd program.

Program: 

Dag 1: Avreise Norge 

Dag 2: Ankomst Kathmandu. 

Dag 3: Forberedelsesdag i Kathmandu/gjennomgang av utstyr.

Dag 4: Kjøre til Besishar og møte teamet. 

Dag 5: Gå til Dharapani (1963m)

Dag 6: Gå til Goa (2515m) 

Dag 7: Gå til Bhimthang (3590m) 

Dag 8: Gå til Samdo (3875) via Larke pass (5160m) 

Dag 9: Gå til Samagaun (3520)                                                                                                                                             

Dag 10: Hviledag i Samagaun   

Dag 11: Gå til Manaslu Base Camp (4700m) 

Dag 12-36: Klatreperiode for Manaslu Summit (8163m)

Dagene inkluderer:

-akklimatiseringsrotasjoner 

-hviledager

-dager for trening og forberedelser

-dager med klatring

-summit push

-beredskapsdager

 Dag 37: Rydde ut BC 

Dag 38: Gå til Samagaun 

Dag 39: Flyr tilbake til Kathmandu 

Dag 40: Hviledag i Kathmandu 

Dag 41: Avreise Kathmandu 

Dag 42: Ankomst


Ekspedisjonsleder:

Sange Sherpa: Sange er regnet for å være en av verdens beste sherpaer med svært høy kompetanse og erfaring med ekspedisjoner. Han er 40 år, har vært 8 ganger på toppen av Mt. Everest. Ellers har han erfaring fra Shisapangma, Cho Oyu, Lothse, Dhaulagiri og Manaslu.

Det vil være en klatre sherpa til hver deltaker på toppnatten

Klikk her for Kontakt/Påmelding: 

Kontakt Høyfjellspesialisten for mer info: 

Tlf.: 478 63 522 

hoyfjellspesialisten@gmail.com

Utstyr: Når det gjelder utstyr, så vil detaljert utstyrsliste komme når du er påmeldt.

Pris: 220 000 kr


Inkludert:

-Flybillett tur/retur Oslo -Kathmandu m/en bagasje.

-4-stjerners Hotell i Kathmandu B/B. To netter før og to netter etter ekspedisjonen.

-Velkomstmiddag i Kathmandu

-Alle Klatreavgifter, øvrige avgifter og tillatelser

- All nødvendig transport/bæring av utstyr i fjellet.

-All transport som beskrevet i program, inkludert helikopter fra Samagaun til Kathmandu

-Alle måltider i fjellet. Kjøkkentelt/kokker/ bord/stoler i Base Camp og Advanced Base Camp. Over Base Camp vil vi ha tørrmat/real turmat/varm mat (poser med middag, lunsj, grøt og supper som kun tilsettes vann).

-Oppvarmet felles-telt

-Eget telt i BC, to-manns telt over BC

-Felles utstyr som faste tau, radio, satellitt telefon etc.

-Tre oksygen flasker

-Førstehjelpsutstyr.

-To duffel-bagger

-En klatre sherpa pr. deltaker.

-Strøm-tilførsel: Solpanel og generator vil være tilgjengelig for lading av kamera, batterier og andre elektronisk utstyr på BC.

Ikke inkludert:

-Visum til Nepal 50$.

-Personlig utstyr og personlig klatreutstyr.

-Ekspedisjonsforsikring

-Generell drikke(øl/brus/vin osv)

-Lunch og middag i Kathmandu, unntatt velkomstmiddag.

-Ekstra netter i Kathmandu ved tidligere tilbakekomst enn beskrevet i programmet.

-Topp-bonus til klatresherpa (1500$) 

-Tips til det lokale teamet (300$)


Reisevilkår for Manaslu:
1. Bestilling.
Bestillingen omfatter de ytelser som er avtalt mellom arrangøren og den reisende. Eventuelle senere avvik skal bekreftes skriftlig av arrangøren.

2. Betaling.
Ved bestilling betales et depositum på kr 10 000,-. Bestillingen er bindende for kjøperen når depositum er betalt. Kjøperen aksepterer ved bestilling. Reisearrangøren blir først bundet 1 uke etter at depositum er mottatt. Restbeløpet for reisen skal betales senest 60 dager før avreisen. Ved bestilling senere enn 60 dager før avreise, skal hele reisens pris betales umiddelbart ved bekreftelse av plass. Det taes forbehold om valuta/prisendringer.

Obs.: "Sosialantropolog Marit Andreassen Konsulenttjenester" opptrer som formidler mellom kunden på den ene siden og flyselskap, lokale agenter og hoteller på den andre siden. Således kan ikke arrangøren holdes ansvarlig for forsinkelser/innstillinger eller utgifter ved uhell, skader eller tyveri. Ved uforutsette hendinger eller "force majoure" kan det bli aktuelt å foreta programendringer f. eks. omlegging av reiserute, bytte av transportmiddel, overnattingssted, o.l. Arrangøren kan heller ikke påta seg ansvar for skader eller sykdom som den reisende måtte pådra seg under/etter reisen, - heller ikke for skadet/tapt bagasje eller verdisaker, men vil yte all den hjelp som er mulig ut fra omstendighetene.

3. Reise/sykeforsikring og avbestillingsbeskyttelse Den reisende må selv sørge for reise/sykeforsikring og evt. avbestillingsbeskyttelse. Avbestillingsbeskyttelsen ligger ofte i reiseforsikringen. Avbestillingsbeskyttelsen må gjelde fra reisen blir bestilt. Mangler
Det foreligger en mangel ved reisen dersom den reisende ikke har mottatt de ytelser som inngår i reisen ifølge arrangørens program.
Følgende regnes dog ikke som mangler: flyforsinkelser, naturkatastrofer, arbeidskonflikter, strømbrudd og tilsvarende forhold som arrangøren ikke er herre over (Force majeure).

Arrangøren kan avlyse dersom:
I. det ikke melder seg nok reisende til turen. II. forhold arrangøren ikke er herre over, så som for eksempel krig, som gjør det utilrådelig å gjennomføre reisen.
Når en reise avlyses, har den reisende krav på full tilbakebetaling av reisens pris.
Utover dette kan den reisende ikke gjøre krav gjeldende.

5. Forbehold om endringer og feil i beskrivelsen
Alle opplysninger gis med forbehold om endringer av valutakurser, priser, avreisetider og hoteller som kan inntreffe etter at reisen er bekreftet. Det tas også forbehold om eventuelle trykkfeil, eller at programmet kan bli gjennomført i motsatt rekkefølge eller med andre variasjoner som ikke endrer turens karakter.

6. Tvister og klager
Dersom det mellom arrangør og kjøper oppstår tvister som ikke kan løses i minnelighet, kan kjøperen bringe saken inn for Forbrukerrådet innen 2 uker etter at svar fra arrangøren foreligger og denne har opplyst om fristen. Klage over mangler i forbindelse med overnattingssteder og maten m.v. må fremsettes straks overfor reiseleder eller direkte til overnattingsstedet/restauranten.

Arrangør.Sosialantropolog Marit Andreassen Konsulenttjenester Adresse. Storheia 64, 5239 RÅDAL

Telefon.47 86 35 22 E-post: hoyfjellspesialisten@gmail.com Bank.DNB Organisasjonsnr.: 982363233

Høyfjellspesialisten er medlem av Reisegarantifondet.