Stor-Sahara

Dette er en tur hvor alle overnattinger er på hotell og i to-manns hytter i Sahara. Det er lagt opp til frivillige vandreturer i Sahara med guide og norsk turleder.

Turleder: Monica Valdes Carter/Marit Andreassen

Pris: 23 900,-

Dag til dag program

Dag 1:
Vi flyr til Marrakech, og tar inn på hotell. Det er mulig å ta en tur til den kjente souken og også en titt på Jemaa El Fna, den verdenskjente plassen hvor Marokkos kultur utspiller seg på ulike måter gjennom sang, dans, slangetemming etc

Middag og overnatting på hotell.

Dag 2:
Etter frokost kjører vi mot Sahara. Turen går først over de høye Atlasfjellene, deretter nedover til filmbyen Quarzazate. Det er spennende landskap underveis, men vi har ennå en god kjøretur før vi når et lite sted, like ved en stor palmelund hvor vi skal overnatte.

Dag 3:
Nå går kjøreturen først til Zagora, stedet hvor karavanene til Timbukta startet. Vi må over i firehjulsdrevne jeeper som egner seg for safari i ørken. Lunchen skal vi ha i et ørkenslott ved Mhamid! Deretter blir veiene mer usynlige, og kjøringen rundt sanddyner og gjennom oaser starter. Etter noen timer ankommer vi en camp langt inne i Sahara, Chagaga, og vi rekker å gå opp i de nærmeste sanddynene for å se solnedgangen. Middag og overnatting i små hytter i campen.

Dag 4:
Vi er nå midt i ørkenen, og vi går gjennom flott landskap til en annen camp hvor vi har lunch. Det blir lang siesta før vi går tilbake til vår camp. Om kvelden blir det leirbål, middag og kanskje noe underholdning med trommer og sang.

Dag 5:

Videre tur i en annen retning i ørkenen. Nå har vi også kameler med oss, og det blir mulig å ri i steden for å gå. Lunch og siesta i skyggen av Tamaris trær. Tilbake i leiren følger dagens ettermiddagskaffe, solnedgang, middag og leirbål.

Dag 6:
Vi starter en spektakulær kjøretur videre gjennom ørkenen. Turen viser oss en annen del av Sahara, full av sandslott, flotte fjellformasjoner og oaser. Vi ankommer en liten ørkenby, Fourn Zquid, og her har vi lunch. Så blir det igjen kjøretur gjennom fjellandskap til vi når Quarzazate. Her tar vi inn på hotell og har middag og overnatting.

Dag 7:
Vi kjører tilbake til Marrakech. Ettermiddagen blir det igjen en tur på markedet/souken. Middag og overnatting på hotell.

Dag 8:
Hjemreise 

PS. Turen kan bli gjennomført med små endringer!


Klikk her for Kontakt/Påmelding:
Ved påmelding betales et depositum på kr. 3500,- .
Kontakt Høyfjellspesialisten for mer info.
Tlf.: 478 63 522
hoyfjellspesialisten@gmail.com


Prisen inkluderer:
T/r Oslo Marrakech
Sahara-tur med fullpensjon.
Hotell i Marrakech med frokost og middag.  
Norsk turleder.

NB! Ikke inkludert:
Evt. overnatting for flytilslutning i Norge.
Vaksinasjoner og forsikringer.
Generelt drikke og tips til guider og bærere.
Enkeltromtillegg

SPRÅK:
Fransk, engelsk, berber og arabisk

VISUM:
Visum fås gratis ved ankomst.

VALUTA:
Diram. Kan taes ut i alle minibanker, eventuelt Euro.

VAKSINASJON: For vaksiner som er anbefalt, ta kontakt med vaksinasjonskontor minst to måneder før avreise. Se
Nyttige reiseråd finner du på: https://www.reisemedisin.no/

INNKJØP:
På Souk-markedet kan "alt" kjøpes. Her er masse bra ting, fra klær til arabisk pynt og antikviteter. Pruting er vanlig.

TEMPERATUR:
I ørkenen er det varme fine dager, og kjølige netter.
I Marrakech er det middels varme om dagen, og kjøligere kvelder.

REISEVILKÅR for Stor-Sahara tur
1. Bestilling.
Bestillingen omfatter de ytelser som er avtalt mellom arrangøren og den reisende. Eventuelle senere avvik skal bekreftes skriftlig av arrangøren.

2. Betaling.
Ved bestilling betales et depositum på kr 2.500,-. Bestillingen er bindende for kjøperen når depositum er betalt. Kjøperen aksepterer ved bestilling. Reisearrangøren blir først bundet 1 uke etter at depositum er mottatt. Restbeløpet for reisen skal betales senest 60 dager før avreisen. Ved bestilling senere enn 60 dager før avreise, skal hele reisens pris betales umiddelbart ved bekreftelse av plass. Det taes forbehold om valuta/prisendringer. Mislighold av betalingsbetingelsene ansees som annullering, og plassene kan bli solgt uten at varsel blir gitt.

Obs.: "Sosialantropolog Marit Andreassen Konsulenttjenester" opptrer som formidler mellom kunden på den ene siden og flyselskap, lokale agenter og hoteller på den andre siden. Således kan ikke arrangøren holdes ansvarlig for forsinkelser/innstillinger eller utgifter ved uhell, skader eller tyveri. Ved uforutsette hendinger eller "force majoure" kan det bli aktuelt å foreta programendringer f. eks. omlegging av reiserute, bytte av transportmiddel, overnattingssted, o.l. Arrangøren kan heller ikke påta seg ansvar for skader eller sykdom som den reisende måtte pådra seg under/etter reisen, - heller ikke for skadet/tapt bagasje eller verdisaker, men vil yte all den hjelp som er mulig ut fra omstendighetene.

3. Reise/sykeforsikring og avbestillingsbeskyttelse
Den reisende må selv sørge for reise/sykeforsikring og evt. avbestillingsbeskyttelse. Avbestillingsbeskyttelsen ligger ofte i reiseforsikringen. Avbestillingsbeskyttelsen må gjelde fra reisen blir bestilt. Mangler
Det foreligger en mangel ved reisen dersom den reisende ikke har mottatt de ytelser som inngår i reisen ifølge arrangørens program.
Følgende regnes dog ikke som mangler: flyforsinkelser, naturkatastrofer, arbeidskonflikter, strømbrudd og tilsvarende forhold som arrangøren ikke er herre over (Force majeure).

Arrangøren kan avlyse dersom:
I. det ikke melder seg nok reisende til turen. Evt. Avlysning fra arrangøren må skje senest 14 dager før avreise. II. forhold arrangøren ikke er herre over, så som for eksempel krig, som gjør det utilrådelig å gjennomføre reisen.
Når en reise avlyses, har den reisende krav på full tilbakebetaling av reisens pris.
Utover dette kan den reisende ikke gjøre krav gjeldende.

5. Forbehold om endringer og feil i beskrivelsen
Alle opplysninger gis med forbehold om endringer av valutakurser, priser, avreisetider og hoteller som kan inntreffe etter at reisen er bekreftet. Det tas også forbehold om eventuelle trykkfeil, eller at programmet kan bli gjennomført i motsatt rekkefølge eller med andre variasjoner som ikke endrer turens karakter.

6. Tvister og klager
Dersom det mellom arrangør og kjøper oppstår tvister som ikke kan løses i minnelighet, kan kjøperen bringe saken inn for Forbrukerrådet innen 2 uker etter at svar fra arrangøren foreligger og denne har opplyst om fristen. Klage over mangler i forbindelse med overnattingssteder og maten m.v. må fremsettes straks overfor reiseleder eller direkte til overnattingsstedet/restauranten.